Ćwiczenia pleców, często pomijane przez początkujących są wyjątkowo ważne dla naszego funkcjonowania. Pomagają bowiem zwiększyć nasze bezpieczeństwo i sprawność przy wykonywaniu innych ćwiczeń na siłowni, ale także sprawiają, że lepiej radzimy sobie w codziennych czynnościach. Silne plecy to zdecydowanie inwestycja na całe życie.

Dodatkowo, jeśli jednak pomimo naszych przestrzegań postanowiłeś pracować nad 6 Weidera, pamiętaj o tym, że obciąża ona kręgosłup i dla początkujących może być nawet szkodliwa. Więcej o tym tutaj.

Jakie ćwiczenia na plecy najlepiej robić?

Ćwiczenia na plecy powinny rozwijać wszystkie mięsnie grzbietu!

Ćwiczenia na plecy

Nie wystarczy Ci jedno ćwiczenie, które rozwija jedną grupę mięsniową. Plecy składają się z wielu mięśni- musisz o tym pamiętać. Dodatkowo staraj się wybierać takie ćwiczenia, które pozwolą Ci na rozwijanie mięśni pomocnych przy innych partiach ciała, zwłaszcza jeśli czujesz, że są one niedostatecznie rozwinięte. Pamiętaj też, że jeśli jesteś początkującym bywalcem siłowni, wykonywanie ćwiczeń na mięśnie pleców może wywoływać bóle. Nie zapominaj, by przed każdym treningiem zrobić rozgrzewkę, a także, by znać dokładnie technikę wykonywanych ćwiczeń- jest to szczególnie ważne dla amatorów.

Mięsień czworoboczny

Są to mięśnie pomiędzy łopatkami i karkiem. Ma trzy części i rozciąga się od karku do dolnej części pleców. Mięsień czworoboczny możesz rozwijać ćwiczeniami z hantlami- trzeba jednak pamietać, że nad trzema częściami można pracować niezależnie od siebie.  Dolna i środkowa część mięśni rozwijana jest przez przeciwne rozpiętki w opadzie tułowia, natomiast górne części rozwijamy przez ćwiczenia z hantlami nazywane shrugs. Warto robić oba, by zachować równowagę między rozwinięciem mięśni.

Mięsień najszerszy grzbietu

Są to największe mięśnie na plecach- rozciągają się od pach po dolne okolice żeber. Ich odpowiedni rozwój odpowiada za kształtowanie się figury trójkąta, do której dąży wielu sportowców. Dodatkowo, jeśli będziesz pracował nad właśnie tymi mięśniami, będą one odpowiednio wspomagały sięganie oraz podciąganie. Dobrym ćwiczeniem na ten mięsień jest wiosło hantlami lub hantlą w opadzie.

Prostownik grzbietu

Chociaż tych mieśni po treningu nie widać, gdy są silne mają ogromny wpływ na Twoją ogólną kondycję, sprawność, a z tym sposób wykonywania reszty ćwiczeń. Dodatkowo są niezwykle ważne dla zdrowia: biegną wzdłuż rdzenia kręgowego i chronią go przed urazami. Rozwijanie ich wpływa zarówno na siłę, jak i wygląd pleców. Na prostowniki dobrym ćwiczeniem jest martwy ciąg na prostych nogach z hantlami.

Jeśli więc ćwiczysz regularnie na siłowni, ćwiczenia na plecy zdecydowanie powinny być w Twoim planie. Poza chronieniem kręgosłupa i rozwijaniem ogólnej kondycji, odpowiadają także za Twoją siłę, a także moc rozmachu. Jeśli grasz w tenisa, rozwój mięśni pleców może okazać się wyjątkowo przydatny. Dodatkowo praca nad muskulaturą pleców pozwala Ci utrzymywać lepszą postawę- utrzymujesz równowagę między różnymi częściami kręgosłupa.